Jedan korak napred

Embracing technology in HR
12. marta 2018.
One interesting HR tool
16. marta 2018.

Jedan korak napred

Nedavno se na LinkedIn-u pojavio video sa YouTube-a https://youtu.be/dqTTojTija8 koji prikazuje stanje u obrazovanju širom sveta. Nisam ljubitelj informacija koje generalizuju situaciju, ali u ovom slučaju stvar je toliko očigledna i u potpunosti se može preslikati i na stanje u Srbiji. Koliko god svet tehnološki napredovao, javno obrazovanje, jedino dostupno širokim narodnim masama, daleko zaostaje za napretkom u poslovanju.

Smerovi i programi nisu prilagođeni potrebama tržišta, znanje je teško upotrebivo, a praktična upotreba stečenog znanja je potpuna nepoznanica. U ovom sistemu talenat se teško prepoznaje, mlade teramo da se uklope u kalup koji nameće davno definisano obrazovanje, koči se kreativnost, stvaramo nesigurne mlade ljude i povećavamo nezaposlenost.

Napokon, u toku protekle godine, država je prepoznala ove nedostatke i počela raditi na promenama. Jedna od njih je uvođenje dualnog obrazovanja koje mladim ljudima omogućava da za vreme obrazovanja steknu relevantnu praksu za njihovu buduću karijeru. Ovo je jedan, mali korak, ali ipak korak napred.

Za dobar razvoj dualnog obrazovanja veoma je bitna saradnja poslovne zajednice koja bi učestvovala u razvoju adekvatnih programa. Svaka ozbiljnija kompanija koja ima budžet za razvoj zaposlenih, a ima problem u pronalasku adekvatnih kandidata za popunu upražnjenih radnih mesta, može učestvovati u ovakvom programu i na taj način obezbediti za sebe bazu talenata za neki duži period. Poslodavci se često pitaju kako obezbediti povrat investicija u tom slučaju. Odgovor je jasan, ugovorom o stipendiranju možete definisati obaveze stipendista u određenom periodu nakon završetka obrazovanja.

Benificije ovakvog projekta su višestruke:

  • Proces selekcije kandidata traje sve vreme trajanja stipendiranog obrazovanja i funkcionalni menadžeri dobijaju mogućnost da izvrše procenu iz više oblasti i u različitim situacijama nego što bi imali u toku klasičnog procesa selekcije kandidata
  • Đaci/studenti se pre zapošljevanja upoznaju sa kompanijskom kuturom i odmah mogu proceniti da li se kompanijske vrednosti podidaraju sa njihovim vrednostima
  • Timovi u kojim đaci/studenti rade mogu dati povratnu informaciju o njima i na taj način stvoriti bolje uslove za njihov budući razvoj
  • Turnover se smanjuje jer su ovi đaci/studenti verniji kompaniji koja im je pružila priliku
  • Znanja i sposobnosti koje se stiču u toku ovakvog obrazovanja su odmah upotrebljiva

Šta ovakav projekat zahteva od kompanije, potencijalnog poslodavca po završetku obrazovanja:

  • Imenovanje osobe koja će voditi program u kompaniji i licenciranje zaposlenih koji će biti odgovorni za primenu programa
  • Definisanje programa obrazovanja po pozicijama đaka/studenata u periodu kada se oni nalaze na obaveznoj praksi
  • Obezbeđenje prostora i uslova za praktični rad
  • Obezbeđenje primene mera bezbednosti i zdravlja na radu u skladu sa zakonom

Ovo je samo jedan korak u unapređenju obrazovanja. Drugi koraci zahtevaju mnogo veći angažman države, ministarstva prosvete i obrazovnog kadra, a oni će se odnositi na nadogradnju znanja postojećeg obrazovnog kadra.

Uzmimo za primer spinalnog hirurga koji treba da izvrši operaciju sa najsavremenijom medicinskom opremom. Da je on posle završenog fakulteta i specijalizacije tu završio svoje učenje, verovatno bi svi njegovi pacijenti završavali u kolicima. Na svu sreću, situacija nije takva, pa naši hirurzi praktikuju celoživotno učenje. U cilju daljeg napretka obrazovanja celoživotno učenje bi trebala biti obaveza svih obrazovnih institucija i njihovih nastavnika i profesora.