Gamification – Da li igrice, osim svog zabavnog aspekta mogu imati i poslovni?

Zašto su angažovani zaposleni dobri za kompaniju
8. februara 2018.
Kako angažovati uz muziku?
13. februara 2018.

Gamification – Da li igrice, osim svog zabavnog aspekta mogu imati i poslovni?

Ulazak milenijalsa u poslovno okruženje donelo je promene u načinu razmišljanja o svim aspektima poslovanja, pa i o korporativnom učenju i razvoju. Da li igrice, osim svog zabavnog aspekta mogu imati i poslovni? Da, itekako mogu.

O tome nam govori Gabe Zichermann, poznati svetski stručnjak i javni govornik na temu igrica. Zichermann je autor „The Gamification Revolution“ (McGraw Hill, 2013), „Gamification by Design“ (2011) i „Game-Based Marketing“ (2010). U jednom svom obraćanju je podelio priču o tome kako se igricama rešila dugogodišnja medicinska zagonetka. Naučnici su desetinama godina pokušavali shvatiti komplikovanu strukturu proteina. Kada je taj problem pretvoren u igru nazvanu FoldIt, trebalo je samo 10 dana da se zagonetka reši jer je tu igru igralo skoro 50.000 ljudi. Njihovi zajednički fokusirani napori su srušili prepreku koja je godinama stajala ispred gomile naučnika. Igre prirodno utiču na našu želju da se unapredimo, zato ako zamislimo da smo i dalje u “gaming” okruženju možemo ukloniti one prepreke koje ne bismo ni probali ukloniti u realnom životu.

Zahvaljujući tehnologiji, a pogotovo smartphone i aplikacijama, igrati se možemo u bilo kom momentu i na bilo kom mestu. Šta je uopšte “Gamification”? To je u suštini pronalaženje zabavnog načina postizanja određenog cilja koji bi ljudi inače trebali ostvariti radom.  Zašto onda ne bismo učenje povezali sa igrom. Ako kroz igru stičemo određena znanja i završetkom nivoa igrice dostižemo viši nivo poznavanja određene teme to može biti win-win situacija i za zaposlene i  za kompaniju.

Dokazano je da učenje kroz igru radi, jer naši mozgovi vole nagrade. Naš mozak tad oslobađa serotonin i dopamin koji nas čine srećnim. Kada nešto postignemo u igrici, mozak na nagradu reaguje odlično, za razliku od kažnjavanja. Ovo je još jedan dokaz da je šargarepa stvarno bolja od  štapa. Osim toga, nagrade igraju važnu ulogu u stvaranju navika, što je uloga bazalnih ganglija u mozgu. “Gamification” nije samo zabava i igra, iako nema ništa loše u zabavi i igri. Kroz takav pristup možemo koristiti kolektivni um velikih grupa ljudi, kao što je bio slučaj u igrici FoldIt.